Asfalt

5 listopada 2010Kategoria: Drogi

7Asfalt to wynalazek wieku XIX. Wcześniej drogi były wykładane kamieniami lub bardzo drobnym żwirem. Powodowało to, że podróżowanie było bardzo nie komfortowe ze względu na ogromne drgania podczas jazdy po drodze kamiennej. Drobny żwir natomiast w suche dni generował niemiłosierne ilości kurzu i pyłu co potrafiło być naprawdę uciążliwe. W roku 1854 pojawił się zupełnie nowy pomysł na budowę dróg, który jak się później okazało stał się rewelacyjny. Pewien francuski inżynier zaproponował, aby na podkład drogi wylewać plastyczną i gorącą masę asfaltową. Według jego spekulacji masa ta po zastygnięciu miała być bardzo twarda i wytrzymała oraz równa jak stół. Dzięki temu skończyłyby się kłopoty z komfortem podczas jazdy a do tego z jednej drogi mogłoby korzystać bardzo wiele różnych pojazdów. Pomysł okazał się wręcz wspaniały. Jego geniuszu dopełniło wynalezienie walca napędzanego silnikiem spalinowym a nie końmi jak wcześniej. Od tej pory asfalt zaczął już na stałe towarzyszyć człowiekowi. Obecnie jest on często wzmacniany poprzez dodawanie do niego betonu, jednak króluje on na drogach nadal. Wykorzystanie asfaltu do budowy nawierzchni dróg okazało się wspaniałym pomysłem. Zapewnia on odpowiednie właściwości trakcyjne, komfort jazdy oraz jest on dość trwały. Asfalt to po podgrzaniu lepka i ciągliwa ciecz, a po wystygnięciu dość twarda ale plastyczna skała. Może on występować w formie naturalnej lub sztucznej. Asfalt w formie sztucznej to jedna z frakcji ropy naftowej. Asfalt początkowo był stosowany jako materiał uszczelniający, głównie łodzie. Dziś jest on powszechnie wykorzystywany jako wierzchnia warstwa jezdna dróg wszelkiego rodzaju oraz do budowy płyt lotniskowych. Asfalt jest również wykorzystywany przy produkcji papy, czyli izolatora dachowego (kolejne wykorzystanie asfaltu jako uszczelniacza). Chemicznie asfalt jest mieszaniną wielu węglowodorów i zaliczany jest do bitumin. Współcześnie asfalt jest wzbogacany różnego rodzaju dodatkami, gdyż bardzo ciężki transport kołowy jaki obecnie istnieje doprowadzał do jego szybkiego zużywania się. Ciekawostką jest fakt iż niegdyś w Polsce asfalt był potocznie nazywany smołowcem. Chyba wszyscy widzimy, że z roku na rok na naszych drogach jeżdżą coraz cięższe i bardziej potężne ciężarówki. Zdecydowana większość dóbr handlowych jest dziś przewożona właśnie drogami kołowymi. Szybko okazało się, że sam asfalt to za mało. Po jego wystygnięciu utwardza się on jednak nadal jest nieco plastyczny. Wysoka temperatura otoczenia powoduje pogłębianie się tej plastyczności, a ciężkie pojazdy zaczynają go wgniatać. W ten sposób powstają koleiny, jakże niestety sławne na naszych polskich drogach. Dlaczego więc polskie drogi są tak „pięknie” usiane koleinami? Wykorzystywany jest po prostu asfalt bardzo niskiej jakości z niewielką ilością dodatków. W bardzo wielu krajach stosuje się tzw. asfaltobeton, czyli mieszaninę asfaltu, kruszywa oraz piasku. W ten sposób uzyskuje się jego większą twardość. Asfalt staje się mniej plastyczny oraz bardziej odporny na wysokie temperatury. To właśnie dlatego na drogach zachodniej Europy trudno znaleźć tak głębokie koleiny jak u nas. Asfaltobeton dość łatwo poznać. Tradycyjny asfalt ma zazwyczaj ciemnobrązową lub wręcz czarną barwę. W przypadku asfaltobetonu wyraźnie widać, że jest on nieco wybielony. Jego koszt jest oczywiście wyższy, ale jest on dużo bardziej żywotny.