Drogi i autostrady

27 września 2010Kategoria: Drogi

8Pierwsza droga asfaltowa powstała już zaledwie kilka lat po wynalezieniu samego asfaltu. Miało to miejsce w roku 1859 i droga ta połączyła ze sobą dwa miasta: Travers oraz Pantarlier. Do wielkiego „boom” asfaltu przyczynił się wynalazek walca napędzanego silnikiem parowym. Taki zmechanizowany walec znacznie ułatwił i przyspieszył budowanie dróg. W tamtym okresie pojawiły się również pierwsze kafary, które również służyły do ubijania nawierzchni asfaltowej. Sieć dróg asfaltowych rozrastała się w bardzo szybkim tempie. W roku 1907 powstał już pierwszy asfaltowy tor wyścigowy na polecenie ówczesnego architekta angielskiego Hung Fortescue Locke-King, które zafascynował sport motorowy. Tor ten miał długość 4.3 km i znajdował się nieopodal posiadłości owego architekta. Z biegiem czasu drogi asfaltowe stawały się coraz lepsze. Stosowanie rożnego rodzaju domieszki asfaltowe, które poprawiały jego żywotność. Drogi stawały się również dużo szersze. Budować zaczęto również drogi dwu jezdniowe, które oddzielane były pasami zieleni. Przełomowym etapem rozwoju tego typu dróg było rozpoczęcie budowania dróg szybkiego ruchu oraz autostrad. Wraz z rozwojem o rozbudową sieci dróg asfaltowych na niewyobrażalną wręcz skalę zaczęła pojawiać się również potrzeba budowania dróg szybkiego ruchu, które później zaczęły przeistaczać się w autostrady. Autostrada to bardzo szeroka, zazwyczaj 3-4 pasmowa droga asfaltowa. Jej charakterystyczną cechą jest nie tylko to, że ma dużo pasów ruchu. Autostrady składają się z dwóch jezdni przez co samochody jadące w przeciwne strony mogą się bezpiecznie wymijać. Jezdnie takich autostrad oddzielane są szerokimi pasami zieleni, żywopłotami, murkami betonowymi lub stalowymi barierkami. Dodatkowo wszystkie zjazdy z autostrady i wjazdy na nią są budowane tak, aby były bezkolizyjne. Autostrady często posiadają również pasy ruchu przeznaczone do wolnej i szybkiej jazdy osobno. Nie znajdziemy na nich skrzyżowań, a zakręty są bardzo delikatne i do tego często odpowiednio profilowane. Autostrada to po prostu droga zapewniająca wyjątkowo szybkie i bezpieczne dotarcie do celu. Na autostradach niemieckich na przykład nie ma w ogóle ograniczenia prędkości. Zjazdy zapewniają możliwość powrotu na zwykłe drogi krajowe i dojechanie już do konkretnego celu.